Hrafnar Blotlag, SHF Skaraborg Julblot/julfest 20 dec 2019

P1060293_MomentHrafnar Blotlag med andra SHF medlemmar, familj och vänner firade Julblot fredagen den 20 Dec 2019 i Gökhems bygdegård. En plats där Hrafnar har huserat ofta under de senaste 5 åren.  Det var tillresta både från Stockholm och Danmark. Det var ett kärt återseende efter ett händelserikt år.

Det finns inga bilder från blotet då det var för mörkt på plats och ingen ville störa den upplevelse vi delade med varandra, med makterna och andekraften. Om alla godkänner så kanske vi riggar upp en kamera i framtiden vid passande tillfälle för att skidra ett SHF-blot.

Kvällen inleddes med öppen brasa, glögg och Leidungr på högtalarna med djup vibrerande bas medan julmaten iordingställdes. Sedan sjöngs gemensamt nationalsången ”du gamla du fria” och en skål utfästes.

Sedan gick vi ut och blotade bakom bygdegården. Hornblåsning, åkallan, Trumma, sång, offrande av mjöd, skålrundor med tillhörande tal. Efter så drog vi runor och spådde inför kommande solvarv.

Festen fortsatten inomhus i hallen vid långbord. Vi åt och drack. Sedan vandrade hornet traditionsenligt laget runt och alla fick chans att förtälja vad de hade på hjärtat.

Efter detta så satt vi och drack kaffe och alkohol, åt dessert och pratade till småtimmarna då vi avrundade kvällen, iordningställde lokalen och åkte hem,,,

Inom sig en varm känsla av att ha delat en intensivt andligt kraftfull kväll till sammans med andra fokliga hedningar som är med i förbundet. Så ett nytt hopp inför kommande år tänds, och vi går raka i ryggen med tillförsikt i i ett nytt år av nordisk folklig hedendom och urfolkskamp.

Hrafnar Blotlag SHF Skaraborg önskar alla förbundsbröder och systrar ett gott nytt år!!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s